zaterdag 22 mei 2010

Barriere graffiti-schone kunsten is zojuist succesvol weerlegt.
De kans om een live-painting sessie in het MSK-Gent uit te voeren
laat je niet liggen. We(lesgensdelabas) zijn er effectief in geslaagd
de slapende Gentse Kunst-scene op hun vingers te tikken.
Ons houdend aan een procedure omtrent selectie en met behulp van
een creatieve motor kwamen we tot een verbetering of beter gezegd een
ge-update concept.
We besloten om de marocaans handgemaakte colliers en buckles te bewerken met
mijn typerende street-art minded imagery. Hierbij stelde we een performance voor
de het live spuiten van een slogan inhield. Mits we met graffiti en het onderzoek van,deze tot nog toe grootste revolutie aller tijde, vrije menings uiting bezig zijn,vonden we het dus eens hoog tijd om de koppen te bundellen en werk te maken van een concept wat niet alleen op botte commercie uit was. Het enige wat hierbij comercieel is,is het oog houden op ons product dat toch gedragen door andere mensen zou moeten worden,need I say more? Ik bedoel juwelen,mode that's the point!
Bij het voorbereidend werk waar het enthousiasme van het MSK-personeel zeer sympatiek en van een dosis frisse houding ons mits enkelle regels ons een groen licht gaf op deze primeur in de Belgische geschiedenis zijnde:een onliner spuiten temidde van een zeer respectable collectie groot meesters gande van hugo claus tot permeke,G Vandewoestyne enz...Onze performance ging gepaard met een zelf opgetrokken mdf-wall voorzien van een witte grondlaag.
Ik begin de performance zoals afgesproken na nog een bash als spetter bescherming tegen de spuitbus nevel te istalleren.
Ik begin mijn performance temidden van bronze en marmeren sculpturen op de opening gent-fashion(stoffering,domme titel!!!)
Mijn one-liner zal een ondertoon dragen gericht op het hedendaagse klimaat in de belgische politiek en kunstwereld,onze jeugd niet uit het oog verliezend.
Ik kies hiervoor "state your mind" als zachte aanmoediging voor het publiek en scherp gerichte kritiek naar onze huidige belgische politieke motor op totaal vlak.
Hierbij wil ik het hebben over een sterke groep zijnde het volk die zo welletjes aan wel eens in opspraak kan komen tegen de hedendaagse verrechtsing en a-vernieuweing brengende, al lang aanslepende "dinamiek" van ons belgisch klimaat en kunst-entertainment gebeuren als het niets doet dan stoort het ook niet bs.
Zonder enige regel te verbreken en met complete toestemming bevind het MSK zich nu naar eigen woorden van de directeur zelf in een twijfelende positie,niet wetend dat wat er gebeurt is moest gebeuren in een totaal spontane onderneming en op een "irrelevante" plaats. Het is een ingreep van publiek bellang en ik hoop op een verandering op gebied van inzichten en klimaat in ons landje.
Dit alles was de intentie van het project waarbij jullie het MSK een toch wel dappere beslissing namen deze ingreep een kans te schenken. Tre verduidelijking het draait hier totaal niet om vandalisme of een soort van misbruik van de situatie makende actie neen zoals ik al zei waren jullie compleet op de hoogte en zijn voor het groene ligt alle zijdes van de driehoek besproken en opgeklaard geworden.
Jullie moeten weten ,aan alle,dat Ik zowel als Jullie het waarschijnlijk ook niet eens zijn met waar ons land naar toe dreigt te gaan. Ik eis een betere sfeer en een nieuwe sterke motor op belgisch vlak in het kunst-millieu en politieke millieu.
Bij deze is de street-art doorgedrongen in het MSK geheel legaal. Maar zeker niet zonder verrassings effect.
De performance kreeg een tweede vive en heeft maar een doel meer over en dat is state your mind Belgie.
Ik houd van Belgie net als al mijn vrienden en vriendinnen maar wij gaan hier niet zomaar staan toekijken hoe ons land al meer dan 30jaar gewoon steenvast ligt.
Wij dulden het niet meer dat de politiek en de politiek omtrent kunst en vernieuwing zo in de koude blijft staan en dat terwijl we al ons inheems tallent gewoon laten uitsterven.
Het wordt eens tijd om een frisse wind te creeeren en een weg vrij te banen naar een verjuisting en updating van ons standpunt op wereldvlak. Wij behoren tot een van de rijkste landen ter wereld en de gemiddelde hedendaagse belg is op de hoogte van een groot fundamenteel gebaseert probleem dat niet alleen in belgie heerst maar ook in onze buurlanden en de rest van de wereld. Waarom dan niet als een van de eerste ingrijpen en money well spend een verschil maken dat de wereld weer in een gezonde koers kan sturen. Ik heb het over milieu,educatie,commercie,entertainment en als vlak van expertise Kunst. Ik ben er zeker van dat jullie me begrijpen op een of ander vlak want ik ben de stem en de beeltenaar van de toch wel onderdrukte belgische medemens.
Waar is het Goeie Belgische Klimaat die wij allen missen. Belgie wij zijn klaar,U toch ook?
Van harte Van der Borght Bjorn u bent gewaarschuwt.
Ps: Next topic
Als de mens veranderd ,verandert de kunst van zelf sprekend mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten