zaterdag 29 mei 2010

Ik bezocht vandaag het MSK-gent. Mijn doel voor ogen houdend bewandel ik het vandewoestyene pad. Het verontrust me een beetje hoeveel voeling ik heb met de compositie en thematiek van het werk. Een mooie opeenvolging van werken is weergegeven waar je de groei van de kunstenaar vrij goed kan volgen. Ik was vooral onder de indruk van vandewoestyene's sterk ontwikkeld gevoel voor de toekomst. Het lijkt me ook tevens duidelijk dat er enkelle zeer sterke inspiratiebronnen of aanvoelen van stijl en tijdstrends sterk aanwezig zijn. Iconen,cezanne en tamara de lempicka zijnde enkelle.
Het mooie toch ,buiten het up to date zijn van van de woestyene, is het zoekwerk dat je aanwezig voelt dat meesterlijk gecombineerd wordt met een vloeiende vanzelfsprekendheid.
Het laatste zijnde voor mij een overtuiging van het werk van van de woestyene. Ik vind het het werk een extra edge geven die de tijd en geest niet anders dan getrouw heeft weten afbeelden. De themathiek daarentegen weet ik minder goed te plaatsen ,ik heb zo mijn vermoedens over de linken die hij met het publiek deelt gaande van opiumgebruikers en in over duidelijke presents de geestelijke gekweldheid. Nu na juist mijn lof over de karakteristiek van het beeld mede te delen wil ik nog even vertellen dat ik mij zeer hard verbonden voel bij de keuze van het beeld en de uitwerking hiervan. Dit gecombineerd met de tijd waarin het zich afspeeld, 1910 plus minus, vind ik het een des te interressanterre tentoonstelling. Het geeft een mooi beeld van de tijd en sterker nog een zeer inspirerende conclussie met haar mee.
Een must see.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten