dinsdag 25 mei 2010

ik stel op stelling wel.

Kunst verandert met de mens mee.
Voor mij is er een doel over het oog verloren omtrent kunst. Ik kom hier zodadelijk op terug maar niet vooralleer ik een zeer bellangrijke tijdszone ontluifel zijnde kind van haar tijd. De compleet onderschatte 90's hierbij als ongedisputeerde draag barrier. De grootste draaischijf wereldwijd van de nineties was het totaal rebelleren tegen alles wat fundamenteel mis is,dit is de overheersende toon globaal gezien en het tegen af zetten van foute waardes en educatie in een vrij extreme vorm toegepast in het dagelijkse leven. Wat verkregen we en wie rolde hierbij mee,wel,het zit een beetje als volgt in elkaar. Wij hebben een vrij ok educatie systeem met zowel iedere student als openminded leergierig opvolger en zelfontwikkelaar. Maar wat krijg je als je de eerste toonaarde van totale vernieuwing gepasseerd bent(80's)en je je nu bevind in een totaal bewust geworde maatschappij die de vernieuwing in haar draagt maar geen kans krijgt deze te bewijzen in een corrupt pyramide spel van geld en een stokvast educatief patroon,wel dan krijg je een totale anti revolutie met name de revolutie van braakligging. Nu moet ik hierbij zeggen dat niet alles slecht is wat werd meegegeven maar de grondlaag toch niet overeenstemde met de eindlaag of beter gezecht een foute primer werd toegepast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het tonen van respect en geloofsovertuiging van het individu nu geheel gepaard gaat met een verdraagzaamheid van derden. Dit is iets waar de gehele educatieve schakel compleet de,mits enkelle uitzonderingen(michael Dhore,Jan Carlier,An die ned. gaf shivkv...) mist in gaan ten opzichte van hun studenten. In de ninetees lag deze druk hoger en ging men nog steeds hameren op de route van een dergelijk student eerder dan naar afzonderlijke qualiteiten. Hierbij creeer je een totaal gedemotiveerde student die eigenlijk al klaar is voor een compleet gepersonaliseerde route op te bouwen. Ok maar dit is een compleet ander en politiek issue dat maar weinig met kunst in verbintenis staat.
Dus de rede van het veranderen van een maatschappij en hun gevolgen zijn over duidelijk ik bedoel kijk naar onze staat,zie je en naar onze kunst spenderingen.
Onze kunstspenderingen don't even get me started. Ik zal u 1 ding laten weten.
Weet u dat bijvoorbeeld een Kate Ryan,gbh,een 13millioen opeist en krijgt van de belgische staat en dit alles van uw bellastingsgeld ik bedoel kommaan was het het niet veel beter geweest te investeren in getallenteert geweld zoals euhm ik zeg maar Vive la fete of das pop. Terwijl dan als directe tegenreactie de staat zegt tegen alle andere kunstenaars van sorry u ontvangt geen geld meer vangt u aan en vertrek maar opnieuw van start. Dit is in mijn ogen totale belastings verduistering en duid op een hierarchie in pocket gewin. Nu het wie wel en wie nie probleem is duidelijk niet eenvoudig maar zeker veel makkelijker dan wat de staat nu ten heden allemaal in hun schild voert. Jullie zijn een motor geworden waarbij iedere zichzelf respecterende kunstenaar weinig tot geen deel uit wil maken wat in directe samenhang met de beeltenis en evolutie met het volk hangt. Ik bedoel hiermee dat wanneer jullie terugkijken op een Jan VanEyck zien wij een sfeerbeeld van een tijd vertegenwoordigd,vervaardigd uit een serie unieke inzichten en technieken die het woord grootmeester zelf als understatement draagt. De rede van dit overstate vb aan te kaarte heeft als betekenis dat de toenmalige mens deze werken en soortgelijke werken van de tijd een soort van tijdsicoon te zijn van de toenmalige beaumonde. Het is voor mij dan ook niet vreemd dat een Jan VanEyck een bepaalde visionaire gave met zich meedroeg die hem in staat stelde een bepaald inlevingsvermoge te combineren met een totaal virtuositaire technische kunde. Nu mijn vraag is als hij dat nu heeft en wij ons kunnen inleven in de beaumonde tijd van toen zou er dan nu ook geen persoon of hele groepering zijn in belgie die van hetzelfde hout is gesnede en onze tijd vastlegt met een onweergeloos karakter dat hedendaags compleet over het hoofd ziet.
Ja ik gebruik hedendaags omdat jullie hedendaags echt zeer hard verschild van ons hedendaags,zwaar te wijten aan het edacatieve systeem dezerdaags. Ter verduidelijking dit is geen attack of financieel geviseerd motief neen het gaat over het wereldbeeld het totaalbeeld weer up to date te stellen en hierbij moeten wij als liefhebbende belg een startschot aangeven,een nieuw of beter gezecht evolutionair relevante onderneming aan koppelen. Ik wil hier heel graag even het voorbeeld van Koen VandeBroucke erbij halen. Ik moet zeggen dat hij het geheel van vernauwing en overdate-verniewend gedachtegoed van een overgangsfase zeer goed in kaart heeft weten te brengen nml het droomaspect van een visionair. Het beeld is telkens een getuigenis van de kunstenaars sorrt van zichzelf betrappen op een daydream of filosoferen anderzijds terwijl de ogen op een punt onbewust worden gefixeert.
Dit beeld staat voor mij garant voor de anti-revolt die de nineties met zich meebrachten. Een zeer mooie in kaart brenging en vlotte leesbaarheid met een van de mooiste persoonlijke ervaringen en meest intieme ervaringen die men heeft,zeer goed en bewonderenswaardig geslaagt. Nu mijn vraag is als kust hand in hand gaat met evolutitie en dit in een gerenomeerde instelling als het SMAK kan(blij dat dit gebeurt is,de andere expos van jongst lede lukte soms minder goed) waarom dan deze gecontroleerde vrijheid niet wat dichterbij toepassen op ons educatief systeem,als zijnde een voorbeeld. Ik vind dus dat er heel wat mist in ons educatief stelsel wat ik kei bellangrijk acht en hiermee kom ik tot mijn conclusie. Kunst heeft een zeer educatief aspect het is gewoon jammer dat belgie nog te STUCK UP is om de juiste persoon niet op de juiste plaats durven te nemen wegens financiele redenen.
Dit is een van de nieuwste basis regels die uit het bewustzijn gebonjourd is geweest door de "elitaire" nonsens behandelaars en totale onverdraagzaamheid in het belgische kunstenaarsmillieu. Ik eis verandering,U toch ook? Van harte Bjornus

1 opmerking: